Meester in Zelfkennis
Via Elsje Borms van Momdernemer leerde ik het boek ‘Your Next Five Moves’ – Master the Art of Business Strategy’ van Patrick Bed-David, kennen. Het boek biedt een strategische benadering voor ondernemers en professionals om hun doelen te bereiken door helderheid te krijgen over hun visie en het plannen van hun volgende stappen.
De eerste stap gaat over het belang van jezelf écht kennen: ‘Master knowing yourself’.
Maar waarom is het zo belangrijk jezelf écht te leren kennen en om te weten wie je écht bent?
Als intrapreneur of entrepreneur neem je dagelijks beslissingen, maak je keuzes, zowel privé als zakelijk. En die beslissingen neem je altijd op basis van wie je denkt dat je bent en op basis van wat je denkt dat goed voor je is. Maar wie je denkt dat je bent, klopt niet altijd met de realiteit. Want je kijkt altijd naar jezelf door een bril met een filter. En die filter wordt gevormd door wat je sedert je kindertijd te horen kreeg over jezelf van je ouders, leerkrachten, van andere kinderen en op latere leeftijd van werkgevers, collega’s:
- Als je heel je leven te horen krijgt dat je schrijfkunsten op niets lijken, dan ben je er als volwassene van overtuigd dat een boek schrijven niet voor jou weggelegd is.
- Als iemand je ooit zei dat je niet commercieel genoeg bent, dan zal er bij iedere verkoop die je misloopt, een stemmetje in je hoofd zijn die jou erop wijst dat die persoon gelijk had en je nooit een goede verkoper zal zijn.
- Als je steeds te horen krijgt dat een eigen zaak beginnen niets voor jou is, dan zal je daar als volwassene ook van overtuigd zijn. En als je toch de stap zet, dan zal de gedachte van ‘niet geschikt te zijn als ondernemer’ altijd onbewust in je achterhoofd spelen en daarmee ook je resultaten beïnvloeden.
Wat we ook meestal geneigd zijn te doen, als we beslissingen moeten nemen, is kijken hoe anderen het doen. We zoeken voorbeelden die we heel talrijk vinden op social media. Voorbeelden zoeken is niet abnormaal, zeker in de beginfase van iets nieuws. We zijn sinds onze kindertijd gewoon dat anderen ons dingen voordoen, voorleven. We kijken hoe anderen het doen en leren ervan. En soms trappen we in de val van 'slaafs de stappen van anderen volgen'. Alleen, het pad van een ander is daarom niet jouw pad. Wat een ander succes brengt, maakt jou daarom niet succesvol.
"Eigen succes loopt nooit over andermans pad."
Jij bent uniek, jouw pad is uniek. Niemand heeft dat pad ooit gelopen. En daarom is het niet makkelijk om te weten wat jouw volgende stap is. Want er is geen spoor dat je kan volgen. Maar hoe beter je jezelf kent, hoe beter jij weet wat een mogelijke volgende stap voor jou is.
“Maar hoe dan?”, vraag je. “Hoe krijg je een ongefilterd, objectief beeld van jezelf?”
De methode die ik daarvoor gebruik is de Coretalents-methode die wetenschappelijk gevalideerd is. Een kerntalentenanalyse vertrekt van een vragenlijst over wat en waarmee je graag speelde als kind. Op basis daarvan worden je 23 kerntalenten bepaald. 23 kerntalenten die je ofwel sterk, half of klein hebt. De kerntalenten beïnvloeden ook allemaal elkaar waardoor je 94 miljard mogelijke kerntalentenprofielen hebt.
Je wordt dus niet in een hokje geduwd. Iets wat de meeste persoonlijkheidstesten wel doen. Daarom is een kerntalentenanalyse met de Coretalents-methode geen persoonlijkheidstest. Niet dat een persoonlijkheidstest geen meerwaarde kan hebben. Maar persoonlijk hou ik niet van een test die mij in een hokje duwt. Ik wil niet ‘een kleur’ zijn of ‘een nummerplaat’, dat voelt voor mij veel te beperkend.
Wat de meeste persoonlijkheidstesten ook doen is vertrekken van een zelfanalyse aan de hand van een vragenlijst. Maar daar zit juist het probleem. Jij ziet jezelf door een filter waardoor je nooit een objectief resultaat kan krijgen. En daarbij komt nog dat diegenen met een sterk strategisch inzicht dergelijke vragenlijsten doelbewust kunnen manipuleren om een bepaalde uitkomst te krijgen.
Wat de Coretalents-methode uniek maakt is dat ze vertrekt van wat je als kind graag speelde. Als kind speel je met wat je graag speelt. Zelfs als het kind een bepaald soort speelgoed aangeboden krijgt, dan zal dat speelgoed na 5 min langs de kant liggen, als het niet bij het kind past.
Bij het invullen van de vragenlijst over de kindertijd hoef je niet aan zelfanalyse te doen en bovendien heb je er geen enkel belang bij om te zeggen dat je iets graag speelde als dat niet zo was. Daarnaast kent niemand, behalve erkende analisten, de link tussen speelgoed en de kerntalenten. Je kan de test bijgevolg niet manipuleren. Dit alles samen zorgt voor een objectieve analyse van wie jij bent.
Wat levert een kerntalentenanalyse je op?
Ik noem een paar van de belangrijkste voordelen:
- Een kerntalentenanalyse geeft een objectief beeld van wie jij echt bent en waarvoor jij in de wieg gelegd bent. Je krijgt een foto van jezelf zonder filter.
- Je vermindert drastisch je ‘trial en error’ in je werk en wint daarmee kostbare tijd. Je vermijdt onnodige stress.
- Je krijgt een levenslang geldige leidraad waardoor je makkelijker kiest voor zaken die écht bij je passen en je energie geven.
- Je zet heel bewust je kerntalenten in en ervaart terug passie en plezier in je werk en je leven.
- Je hebt zicht op je potentieel en wat er allemaal mogelijk is voor jou: ‘Unique potential, unique possibilities.’
Ben je het beu om tijd te verliezen ? Met verkeerde keuzes? Of omdat je niet weet wat je volgende stap is?
Of je nu intrapreneur of entrepreneur bent, ‘de objectieve waarheid’ over jezelf ontdekken is een opluchting, een bevrijding en geeft je zelfvertrouwen een boost.
Dit is wat ik zie na een kerntalentenanalyse en ik heb er inmiddels meer dan 150 gedaan:
- Eindelijk doorbreek je het meestal ‘beperkende’ beeld dat je over JEZELF hebt.
- Eindelijk geef je jezelf toestemming om het anders te doen, op JOUW manier.
- Eindelijk maak je strategische keuzes die bij JOU passen.
Dat alles leidt dan weer naar meer resultaat, meer voldoening en vooral meer passie en plezier in wat je doet.
0 Comments